De oversteek van het lago Todos los Santos - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Carl Witjes - WaarBenJij.nu De oversteek van het lago Todos los Santos - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Carl Witjes - WaarBenJij.nu

De oversteek van het lago Todos los Santos

Door: Carl Witjes

Blijf op de hoogte en volg Carl

27 December 2016 | Chili, Puerto Varas

Vandaag gaan we een mooie boottocht maken over het lago Todos los Santos. We vertrekken op tijd uit Puerto Varas zodat we op tijd zijn voor de boot, deze vertrekt rond 10.30 uur uit Petrohué.

Het is een zonnige dag dus het is sowieso al prachtig om naar Petrohué te rijden. Je rijdt het eerste gedeelte door een prachtig afwisselend landschap. Rechts zie je uitgestrekte weilanden waar vee graast en heb je uitzicht op de vulkaan Calbuco. Dan rijden we slingerend door de heuvels richting Ensenada. En dan hebben we links prachtig uitzicht op het lago Llanquihue met op de achtergrond de vulkaan Osorno! Na een tijdje rijden we door Ensenada, niet meer dan een lange straat met wat hotels, restaurants, campings en een benzinestations.

We buigen dan rechts af richting Petrohué en rijden na een tijdje het Parque Nacional Vincente Pére Rosales in. En weer rijden we door een mooi maar ook woest landschap. Mooie dichte groene wouden en vulkanen met zwarte gesteenten.

Het laatste gedeelte worden we met z'n allen weer heerlijk door elkaar geschud op een onverharde weg. Rechts hebben we uitzicht op een wilde rivier!

Dan zijn we aangekomen in Petrohué, waar de boottocht gaat beginnen! Eerst tickets kopen en dan ons allemaal goed insmeren tegen de krachtige zonnestralen. We stappen de boot op en gaan op het bovendek zitten, we zitten wel binnen dat is minder! Isa en Fiene willen natuurlijk graag bij het raam zitten zodat kunnen genieten van het mooie uitzicht.

Na korte tijd mogen we op het buitendek, dat is natuurlijk geweldig! We genieten van een heerlijk briesje en het prachtige landschap om ons heen. Een gids vertelt verhalen in het Spaans en Engels over het landschap en de vulkanen (zie zijn er genoeg in Chili!).
We zien het prachtige smaragdgroene water, zoals omschreven in de folders. Nou in werkelijkheid is het natuurlijk nog veel mooier.

Na ruim andehalf uur varen leggen we aan en is het nog een kwartiertje lopen naar Puella, een piepklein dorpje. We wandelen naar het dorpje en zien wat huisjes, dan een oud hotel en we komen dan aan het bij het vernieuwde hotel Puella. Wat een gebouw! En van binnen ook prachtig, we zoeken met allen de schaduw op en drinken wat. Als je te lang buiten loopt steken de Chileense vliegen je lek, echt irritant!

Isa en Fiene zijn echt leuk aan het spelen met z'n tweetjes! Als we nog een stukje verder roepen ze “hé papa, een speeltuin”. Het is de speeltuin bij een piepklein schooltje, er staan 2 mannen bij en we vragen of ze daar mogen spelen, geen probleem! Het zijn wel echt roestige oude toestellen maar dat mag de pret niet drukken.

Na het spelen lopen we naar het hotel en daar vertelt de gids ons dat er ook nog een waterval in de buurt is. Dan lopen we dan naar toe. Isa loopt eerst voorop, dan Fiene, dan weer Isa en zo wisselen ze elkaar af richting waterval. De waterval is mooi om te zien!

We komen een man en een vrouw uit Duitsland tegen en wisselen wat reiservaringen uit, erg leuk! Isa en Fiene hebben plezier, ze maken grapjes en vinden het gezellig. We wandelen weer terug naar de boot, en onderweg zingt Isa “ik heb een potje met vet” en Fiene “we zijn er bijna”!

Om 16.30 uur vertrekt de boot weer richting “Petrohué” en we maken weer een mooie tocht terug. En dan natuurlijk nog weer een “lange” rit naar het huisje. We zijn trots op Isa en Fiene, ze hebben het echt goed volgehouden! Maar nu zijn we alemaal op en blij als we weer terug zijn in Puerto Varas.

• 02 Januari 2017 - 08:57

Ans Witjes:

Wat is dat genieten en wat doen Isa en Fiene het goed. Geweldig. Carl wat zijn jouw reisverslagen mooi ik geniet ervan. Je kunt zo reisverslaggever worden. Mooie filmpjes net van Linda bekeken heeft ze mooi gefilmd, prachtige natuur, Vandaag is het een bijzondere dag voor jullie. Geniet ervan met de twee meiden Love you xxx

• 02 Januari 2017 - 10:18

Wendy En Desiree :

Leuk om de verslagen te lezen. Genieten...! Wij wensen jullie een gelukkig nieuwjaar

• 02 Januari 2017 - 11:29

Mieke En Koos:

Dag buurtjes (maar nu even niet), wat maken jullie een prachtige reis! Erg leuk om de reis zo een beetje mee te maken. We wensen jullie alle goeds voor 2017! Veel genieten nog daar. Lieve groeten vanuit de Kerkstraat.

• 02 Januari 2017 - 13:18

Wendy:

Super dat isa en fiene ook zo genieten!