1e kerstdag in Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Carl Witjes - WaarBenJij.nu 1e kerstdag in Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Carl Witjes - WaarBenJij.nu

1e kerstdag in Puerto Varas

Door: Carl Witjes

Blijf op de hoogte en volg Carl

25 December 2016 | Chili, Puerto Varas

Het blijft toch gek, kerst vieren in de zomer! De 1e kerstdag in Puerto Varas is anders als anders, geen kerst samen met je familie. We vieren het dit jaar op een prachtige plek met ons gezin. 'S Morgens opstaan, dan kijk je eerst naar buiten, hoe is het weer? Het lijkt niet geweldig, maar het is droog. Dus lekker om te wandelen richting het strand.

Eerst lekker ontbijten met z'n vieren en dan gaan we een wandeling maken richting Playa Hermosa. Dat is een stukje de heuvel af en dan zijn we er zo. Als we de weg volgen naar beneden lopen komen we bij een camping. We vragen of we bij het strand mogen kijken, het is '"privado". We kunnen wel naar binnen maar dan moet er eerst even gelapt worden, 1000 Chileense Pesos per persoon. Dus weer terug naar boven, maar de andere zijstraten zijn allemaal afgesloten met hekken. Dat valt sowieso op in Chili, veel huizen zijn omheind met hekken. Geeft wel een veilig gevoel!

We lopen terug naar ons huisje en vragen hoe we naar het strand kunnen lopen. De zoon en dochter van Paola lopen met ons mee, echt heel aardig! Isa en Fiene vinden dat heel gezellig. We lopen naar beneden en pakken de eerste zijstraat en lopen door loopdeur van het hekwerk, die hadden we niet geprobeerd! Isa en Fiene zeggen "wat zijn hier veel honden!". Dat klopt zegt de zoon van Paola, bij elke huis hebben ze één of meerdere honden. Verder lopen er ook veel zwerfhonden! Als je 's nachts in bed ligt kun je altijd genieten van een concert van het hondenorkest!

Na korte wandeling komen wij bij een poort, dat is de toegang tot een korte struinroute. Als we deze volgen komen we bij het strand.
We hoeven dus geen entree te betalen, ook in Chili hebben ze creatieve oplossingen! En Isa en Fiene vinden het leuk, struinen langs het water.
Er zijn 2 kinderen in het water, maar het lijkt ons te koud. We blijven wel even zitten bij he strand, even genieten van het mooie uitzicht. Isa en Fiene spelen bij een klein watergeultje en lopen ook een klein stukje het water in samen met Linda. Even lekker pootje baden!

We hebben gelijk 2 (zwerf)honden die fan van ons zijn! Eentje loopt op de terugweg naar boven heleaal met ons mee. Isa en Fiene noemen hem Wokkie. Als we weer terug zijn bij het huisje, gaan wij door het hek naar binnen en laten we Wokkie achter. Kan ie weer lekker verder struinen!

In het begin van de middag zien we dat de hottub wordt opgewarmd.
Deze staat in "onze" tuin, echt gaaf! Het duurt ongeveer 4 uur om deze met hout warm te stoken.

Maar als ik op de veranda een boek zit te lezen gebeurt er iets vreemds.
Mijn stoel begint te wankelen, ik denk in de eerste instantie aan een gammele stoel. Maar dan bgint ook de veranda te trillen. Het is een aardbeving!! Paolo en haar gezin komen naar buiten en vragen of alles goed gaat. Linda is in het huisje en is er ook behoorlijk van onder det indruk. Van Isa en Fiene horen we niets dus die hebben er waarschijnlijk weinig van gemerkt, gelukkig maar!

We volgen niet constant heg nieuws maar er heeft dus een zware aardbeving plaatsgevonden op Isla de Chiloé, 225km ten zuidwesten van de plaats Puerto Montt. Dan schrik je wel even, maar gelukkig zitten we er een behoorlijk eind vanaf!

Het einde van de middag is het dan zover we kunnen erin! Eerst ga ik er samen met Isa en Fiene in. Het is dan wel aan het regenen maar dat mag de pret niet drukken, echt heerlijk! Dan gaat Linda er nog even in met de kids!

Wat een leuke 1e kerstdag! Anders dan anders, maar een mooie en tegelijk een aparte ervaring met het meemaken van een aardbeving!

• 29 December 2016 - 06:07

Ans Witjes:

Inderdaad andere kerst als thuis maar wel een kerst die jullie hele leven bij blijft zwerhonden had je in Maleisie ookveel en hekken om de huizen ook. Wel moooi dat je zelf een weg gevonden had die naar het strand leidt. Veel plezier jullie, maar dat lukt wel.